Regelgeving en voorlichting m.b.t. drones
Vandaag las ik op Tweakers een artikel over de regelgeving omtrent drones. Natuurlijk moet er regelgeving zijn, graag zelfs want ik vind het ook niet prettig om een drone boven ons huis te hebben hangen zonder dat ik weet of de piloot ervaren is.
Mijn inziens is het grootste gevaar een neerstortende drone door onverantwoord gedrag van de piloot of door gebrek aan ervaring. Ik heb zelf ook drones, maar deze zijn geen van alle hoger dan 50 meter of meer dan 100 meter ver geweest. Ik wil mijn drones niet eens veel hoger laten komen, ik zou het allereerst doodzonde vinden als ik mijn apparatuur verlies en ten tweede heb je geen enkele controle als je je benodigde videosignaal kwijt raakt.
Hoe kom je aan een drone
Allereerst kun je deze gewoon online of in de winkel kopen. Je hebt drones van een paar tientjes bij prijsvechters als Action tot aan DJI drones van minimaal €500,- bij elektronica zaken als de MediaMarkt. Iedere winkel lijkt er wel één in het assortiment te hebben. Het allergrootste voordeel van deze kant-en-klare drones is dat je ze uit de verpakking haalt en vrijwel direct kunt opstijgen. Bij drones van DJI en Yuneec is er zelfs weinig kennis voor nodig om deze te vliegen. Nadeel is vaak dat reparaties duur of helemaal niet mogelijk zijn.
Aan de andere kant van het spectrum is er de zelfbouw. Als je echt wilt weten hoe een drone werkt, moet je dit zeker doen. Het begint natuurlijk bij het uitzoeken van alle onderdelen en hoe deze samenhangen. Je kiest een mooi frame, motoren, vluchtcontroller, snelheidsregelaars en noem maar op. Ook bij het instellen van een zelfbouw drone komt veel kijken, solderen, snelheidsregelaars kalibreren, PID's, voltages en ampères. Voordat je drone in de lucht is ben je zo'n beetje volleerd technicus. YouTube is in deze een onmisbare bron. Nadeel is logischerwijs dat het ontzettend veel tijd vergt.
Wat is nou veiliger? Ik weet het niet
Aan de ene kant heb je drones die softwarematig niet eens in bepaalde gebieden kunnen opstijgen. Aan de andere kant heb je de zelfbouw drones die tegen een stootje kunnen en heel makkelijk te repareren zijn. En daar tussenin zijn er nog tal van variaties.
Als ik aan de ervaring en het gedrag van de piloot denk wordt het een ander verhaal. Afgelopen zomer tijdens het vliegen, kwam er een andere jongen aangelopen met een wat grotere drone van Hubsan. Met een mooi zonnetje op de achtergrond steeg hij op, keek de drone na, kijkt naar de monitor met videobeelden en maakte hij een aantal foto's van Heerhugowaard... Op 250 meter hoogte... Tien minuten later vloog er een politiehelikopter laag over.
De jongen in kwestie was op de hoogte van de regels en dat je niet zo hoog mag vliegen, toch deed hij het. En misschien is het niet eens zo gek ook. Als ik me de advertentie van de Mediamarkt voor de DJI Mavic voor de geest haal, was het eerste compleet onwettige speerpunt:
Met een bereik van tot wel 7 kilometer!
Speelgoed van het jaar nominaties 2017
[caption id="attachment_147" align="alignnone" width="919"]
De Nikko Air Race Vision 220 FPV Pro dingt mee naar speelgoed van het jaar 2017 in de categorie 12 tot en met 17 jaar.
Naarmate de decembermaand weer dichterbij komt, kijk ik graag naar wat er is genomineerd voor speelgoed van het jaar. Dit jaar zijn er in de categorie 12 tot en met 17 maar liefst twee drones genomineerd. Degene waar ik het kort over wil hebben is de "Nikko Air Race Vision 220 FPV Pro", een hele mond vol. Het komt er op neer dat je voor € 189,00 een twee cel tellende race drone met camera hebt. Uiteraard worden de controller en een monitor meegeleverd. Op de monitor, die je ook als FPV bril kan monteren, zie je wat de camera van de drone ziet.
Volgens de huidige wet moet je altijd zicht op je drone houden. Wanneer je dus niet naar je drone kijkt, maar naar de videobeelden ben je al in overtreding. Het is natuurlijk een super leuk product en groot gelijk dat het genomineerd is.
Nu maar hopen dat de ouders van jonge kinderen deze kinderen enigszins stimuleren om de fiets te pakken en naar een weiland te fietsen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de no-fly zones.
Makelaars met ROC light certificaat mogen nooit niet boven woonwijken vliegen
Het verkochte huis van de buur(t)man.
Mijn buurman heeft zijn huis verkocht, wat natuurlijk te danken is aan de mooie foto's die de DJI Phantom van de makelaar geschoten heeft. Na een kort gesprek met de vliegende makelaar bleek hij ROC light* gecertificeerd te zijn en volgens hem mocht, en kon hij gewoon foto's maken (of hij hield zich van de domme) met zijn drone.
* Dit houd in dat je zakelijk legaal geld kan verdienen met je drone. Je moet wel minimaal 50 meter afstand van mensenmassa's, bebouwing en grote wegen blijven.
Kortom, de makelaar mag hier helemaal niet in de woonwijk vliegen. Zijn verzekering zal dan ook niets uitkeren bij een ongeluk, hij is immers onwettig bezig.
Voorlichting en handhaving regelgeving
Als een bedrijf als de Mediamarkt met zo'n verkoopargument aan komt zetten, de jury van het jaar blijkbaar niet op de hoogte is van de regelgeving en de makelaar schijt heeft aan de regels, wat gaat er dan fout?
Vast iets bij de voorlichting, niet alleen vanuit de overheid, deze reageert namelijk vrij krampachtig door alleen maar meer regels toe te voegen. Dit zal uiteindelijk wel eens kunnen leiden tot een algeheel vliegverbod. Ik vind dat er een groot stuk verantwoordelijkheid ligt bij de verkopende bedrijven van kant en klare drones, hoe klein, groot, goedkoop of duur deze dan ook mogen zijn.
Ben jij iemand die zich afvraagt wat allemaal wel of niet mag met een drone? Kijk dan eens op www.veiligvliegen.nl, op www.dronewatch.nl of bekijk hier de folder "Veilig vliegen met je drone".