Mamba F405 Power Tower review
Drone vliegen kan een dure hobby zijn, zeker wanneer je de beste van de beste spullen wilt gebruiken. Ik heb er nu eens voor gekozen om een meer budget vriendelijke flight controller en vier in één ESC te kiezen. Om eerlijk te zijn kan ik voor de prijs niet geloven dat deze Mamba F405 Power Tower een lang leven beschoren is. Maar wie weet verrast het en zit ik helemaal verkeerd met deze "goedkoop is duurkoop" aanname. In ieder geval is informatie met betrekking tot deze flight controller zeer beperkt, dus ik hoop dat je iets aan mijn ervaring hebt!
Wat zit er in de doos
Het doosje waar de Mamba F405 Power Tower in geleverd wordt. Op de foto zonder het stoot absorberende materiaal.
De Mamba F405 Power Tower komt in een rond doosje waarvan de diameter 65mm is en de hoogte met deksel bedraagt 45mm. Wanneer je deksel (die vrij strak zit) los wipt, zit alles netjes en schokbestendig verpakt. Eenmaal uitgepakt ligt het volgende voor je:
- F405 Flight controller
- 40A 3-6S 4-in-1 ESC
- XT-60 connector + 6cm 12 AWG siliconen draad
- 470uF 35V condensator
- Twee maal connector kabel voor tussen FC en ESC
- Beperkt connectie schema
Vergeleken met de antistatische zakjes waarin de flight controllers van Matek worden geleverd, is dit een heel mooi verpakt product.
F405 Flight controller met BetaFlight 3.3.0
Standaard komt de flight controller met BetaFlight 3.3.0, niet de allerlaatste versie dus updaten maar! Wanneer je dit bordje gaat updaten selecteer dan de FURYF4OSD in de Firmware Flasher.
Wanneer je de firmware gedownload hebt, plug je de FC aan je USB poort terwijl je het knopje van de FC ingedrukt houd. Daarna herkent de flasher het bordje automatisch, of kun je handmatig het flashen starten.
Slechts drie UARTS
Tot ik met FrSky begon, had ik eigenlijk geen last van een tekort aan UARTS. Nu ben ik ook wel verwend met de Matek F405, deze heeft namelijk 6 UARTS out-of-the-box. Maar goed, voor alles is een eerste keer en zo ook voor een tekort aan dus UARTS. De drie van de Mamba F405 is blijkbaar niet veel want voor de volgende zaken heb ik al UARTS nodig:
- SBus
- SmartPort
- SmartAudio
- Runcam camera bediening
Daarnaast is er maximaal ruimte voor vier motoren op deze flight controller. Dat betekend dat een hexacopter of groter, niet met deze flight controller uit de voeten kan.
Soft serial voor SmartPort
Om het tekort te verhelpen is het mogelijk om een andere pin op de flight controller om te zetten naar een soft serial. Op deze manier wordt er softwarematige UART opgebouwd. Dit is handig, maar niet ideaal. Er wordt namelijk van kracht van de CPU gebruikt om dit te bewerkstelligen. Echter is het voor een F405 wel een goed idee, want met soft serial heb je geen (minder) last van inverted en uninverted problemen. Omdat ik geen PPM gebruik kies ik voor deze poort, een andere optie is om de led pin te gebruiken. Met de onderstaande code kun je de poort vrij maken en inregelen. LET OP! Deze code is specifiek voor deze Mamba F4 flight controller en kun je gebruiken onder de tab CLI!
resource PPM 1 none
resource SERIAL_TX 11 C09
save
Wil je weten hoe de pin lay-out van jouw flight controller er uit ziet? Type dan in de CLI resource en klik op Enter. Iets anders, wanneer je save hebt getypt en op enter hebt geklikt, dan start BetaFlight opnieuw op (niets aan de hand!).
Zie hier dat ik de gele SmartPort kabel op PPM heb gesoldeerd.
Nu dient op het tabblad "Configuratie", "Soft serial" aangezet te worden. Wanneer je de flight controller opnieuw opstart, zal in het tabblad "Poorten" een nieuwe UART te zien zijn. Zelf heb ik deze op SmartPort ingesteld ten behoeve van het ontvangen van telemetrie gegevens. Op deze manier ontloop je ook het inverted probleem van F4 flight controllers.
Stroom via USB niet voldoende voor receiver
Wat me tegen valt is dat de stroom die via de USB geleverd wordt, niet voldoende is om de ontvanger van stroom te voorzien. Dit betekend dat je altijd een LiPo moet aansluiten om de werking van je radio te controleren en of je radio in te stellen. Het is niet zo dat ik een grote ontvanger gebruik, sterker nog ik gebruik een R-XSR.
Verbinding naar ESC via connector
Los van wat de productomschrijving op Banggood je laat geloven, heeft deze ESC wel degelijk een BEC om de flight controller van stroom te voorzien. Iets waar ik heel blij mee ben, anders moet je namelijk een extra bordje aan je build toevoegen. Dit bordje is dan een step down regulator, deze zorgt dat een voltage wordt aangepast naar een ander voltage. Op deze manier kun je een FC van stroom voorzien.
Op deze foto is te zijn welke informatie en voorzieningen de ESC aan de FC doorgeeft.
Ruimte tussen stand-offs en soldeerpunten
Logischerwijs heb je per motor drie draden die op de ESC gesoldeerd moeten worden. Wat hierbij opvalt is dat de plastic stand-offs zich tussen twee soldeerpunten van de motorbedrading bevinden.
Op deze foto zie je hoe de motorbedrading aangesloten wordt op de Mamba ESC. De stand-off staat tussen twee soldeerpunten in.
Na het toevoegen van soldeertin is het bijna niet meer mogelijk om deze stand-offs los te draaien. Ten minste, in een geassembleerde drone. De stand-offs worden namelijk op een bout gedraaid die van onder af, door het frame komt.
Zeer weinig condensatoren op ESC
Misschien is dit wel een van de redenen voor de prijs van de hele Mamba Power Tower. Er zijn slechts een klein aantal condensatoren op de ESC te vinden. Gelukkig wordt er een 470uF 35V condensator meegeleverd. Deze zal zeker helpen bij het opvangen van spanningspieken.
In gebruik
Vooralsnog ligt de drone waarop de Mamba Power Tower is gemonteerd nog in aanbouw op mijn bureau. Ik moet nog een VTX toevoegen, de rates instellen, hardware afmonteren en hopelijk komt komende zondag de eerste vlucht.
De drone is inmiddels helemaal af en vliegt geweldig! Hieronder een video waarin ik de eerste helft vlieg met de Mamba stack.
https://www.youtube.com/watch?v=PzQ2bSD-y_Q
De eerste vlucht is komende zondag dan 's avonds in het Sportpaleis te Alkmaar. Nieuwsgierig? Kom dan eens een kijkje nemen!