De afgelopen maanden zijn qua werk behoorlijk roerig geweest. Per 31 december 2018 ben ik als ondernemer gestopt om space of mind te maken. Half maart ben ik gestopt bij het Horizon College om een verschillende redenen die ik contractueel niet mag bepraten. Vervolgens heb ik vier weken niets gedaan en ben ik voor het eerst werkloos geweest. Inmiddels is er Luchtzicht waarmee ik mezelf meer dan goed mee bezig kan houden.
Werkloos
Inderdaad, werkloos… Natuurlijk is er genoeg te doen in en rondom ons huis wat in deze periode ook te koop kwam te staan. In eerste instantie hebben we hier heel veel voor opgeruimd. Sowieso zijn er negen verhuisdozen vol met spullen naar de kringloop gegaan en heb ik heel wat verkocht op Koningsdag. Ook hebben we kasten uit elkaar gehaald om alles maar ruimer te laten ogen. Voor de kinderen was dit een “zware” periode, omdat ze hun kamers netjes moesten houden en niet echte de ruimte kregen om te spelen.
De space of mind heeft me doen laten inzien dat ik iets moet gaan doen wat me dicht aan het hart ligt. Iets wat ik leuk vind, waarin ik mijn energie kwijt kan en waarmee ik nog meer positieve energie kan genereren. Dit zowel voor mezelf als de anderen om mij heen.
Wat vind je nou leuk?
Wat ik in de afgelopen twee jaar het liefste deed is het bouwen van – en vliegen met drones en stukken fietsen op de racefiets. Ook het maken van beeld en het monteren van video’s en het bewerken van foto’s vind ik erg leuk om te doen. Luchtfotografie met drones is dan het eerste waar ik aan denk.
Luchtzicht en de Kamer van Koophandel
Daarom zat ik één mei van dit jaar bij de Kamer van Koophandel om me weer in te schrijven als ondernemer. Dit keer echter niet als webdesigner of vormgever, maar als drone-operator. Omdat deze benaming nog niet bestaat, sta ik bij de KvK als fotograaf ingeschreven. Dit allemaal onder de naam Luchtzicht. Ook heb ik plannen om in de toekomst een webwinkel te beginnen, hiervoor heb ik de naam FPV hangar geregistreerd.
Zakelijk vliegen
Voordat je überhaupt zakelijk mag vliegen heb je een ontheffing van de Inspectie Leefomgeving en Transport nodig. Deze zijn beschikbaar in twee varianten, een ROC en een ROC light. Dit heeft niets te maken met Regionale Opleiding Centra of suikers, maar staat voor RPAS Operator Certificate. RPAS staat hierin voor Remotely Piloted Aircraft System. Het komt er op neer dat je met de light variant minder mogelijkheden hebt, en grotere afstanden moet houden tot objecten en mensen. Ook is het niet mogelijk om met de light variant additionele vergunningen aan te vragen.
Voordat je een ROC of ROC light kan aanvragen moet je kunnen aantonen dat zowel de piloot, de drone en de organisatie (in dit geval Luchtzicht) aan bepaalde eisen voldoen.
Eisen aan de piloot, een theoriecursus
Voor het aanvragen van een ROC light moet je als piloot minimaal een erkende theorietraining doen en een bijbehorend examen succesvol behalen. Zelf heb ik ervoor gekozen om het volledige RPA-L brevet te gaan halen bij het NLR (Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum). Deze bestaat uit een theoriecursus en -examen, een praktijktraining en -examen en een luchtvaart medisch onderzoek.
Wanneer je het RPA-L theorie-examen hebt behaald kun je het certificaat gebruiken om het ROC light aan te vragen. Als je het volledige brevet hebt behaald, kun je werken bij bedrijven die reeds een volledige ROC ontheffing hebben.
Eisen aan de drone
Met een ROC light mag je een drone tot vier kilogram zakelijk vliegen. Deze drone dient wel een eigen PH-registratie te hebben (Bewijs van Inschrijving, BvI), daarnaast moet de drone een ontheffing S-BvL (Speciaal Bewijs Luchtwaardigheid) hebben. Ook moet het PH-nummer zichtbaar op de drone vermeld te staan en moet er een vuurvast plaatje met minimaal het PH-nummer op de drone en de zender bevestigd zijn.
Eisen aan de organisatie (Luchtzicht)
Wanneer je een ROC light wilt aanvragen moet je eigen organisatie, in dit geval dus Luchtzicht, eigenlijk alleen maar een verzekering regelen die aan bepaalde eisen voldoet. Zo moet je verzekerd zijn tegen kaping en molest en moet de verzekering voldoen aan EC 785/2004.
Luchtzicht!
Dus! Zoals geschreven bestaat Luchtzicht sinds 1 mei 2019. Inmiddels is de website gereed, zijn er visitekaartjes, zijn er social media pagina’s op Facebook en LinkedIn gemaakt en ben ik aan het netwerken. Maar niet te vergeten, ik mag inmiddels via een eigen ROC light zakelijk vliegen.
Dat betekend dat ik de volledige RPA-L opleiding heb doorlopen, twee zakelijke drones heb en verzekerd ben. Omdat ik de volledige RPA-L opleiding heb gevolgd mag ik ook vliegen bij bedrijven die een volledig ROC hebben.
Wanneer u dus creatieve en mooie luchtbeelden wilt hebben die op een volledig legale manier zijn gemaakt, zoek niet verder en bel mij direct op 06-13762471 of kijk op mijn website http://www.luchtzicht.nl.
Nieuwe regelgeving in 2020
Ik weet nog niet hoe alle kennis en investeringen van nu er over een jaar bij staan, want dan komt er nieuwe Europa brede wet- en regelgeving. Uiteraard doe ik mijn best om al deze regelgeving te volgen en te verwerken in al mijn vluchtplannen.